Komma igång

Vad kostar det?
Att börja med karting är inte så dyrt som många tror. Det går bra att börja med en begagnad kart och utrustning för en rimlig peng. En fin kart som bara är ett par år gammal kostar bara hälften jämfört med en ny. Om du tar kontakt med någon i klubben får du hjälp med dina frågor. Som nybörjare kostar det inte mycket att köra. Klasserna för de yngre, Cadetti, Micro och Mini kan köras en hel säsong utan större reparation eller byte av delar. Vad det kostar sedan beror på ambition.

Bortsett från bensin är det bara normalt underhåll som krävs, d.v.s rengöring, smörjning av kedja och lager etc. byte av däck. För att du ska få en uppfattning om kostnaderna att komma igång har vi sammanställt några cirka-priser i tabellen nedanför för kompletta kartar som följer reglementet, med variationer beroende på skick och ålder samt eventuell extrautrustning.

Det är lämpligt att ta hjälp av någon i klubben när man skall köpa sin första kart, det finns kartar och motorer på marknaden som inte uppfyller dagens reglemente vilket kan göra en till synes bra affär till dålig. Ofta kan man få med mer utrustning när man köper karten som kartvagn, hjälm, skor, overall, hanskar och dyligt om man har tur. Dessa extra saker kostar då mycket lite i förhållande till att köpa nytt.

Regler Karting SBF

Kartar                            Begagnat           från ca pris