Headerbild

Börja tävla

Hur går det till .....

Inbjudan och anmälan

På www.sbf.se under kalender finns var tävlingarna körs. Även på respektive klubbs hemsidor finns inbjudningarna till respektive tävling. Det står i inbjudan vart man anmäler sig till tävlingen.

Klubbarna hittar du på SBFs hemsida under Karting och sedan klubbar.

Finns enskilda tävlingar och även tävlingar som ingår i serier ( man kan endast köra de man vill även om det är en serie ) ska man ex köra en tävling i MKR eller RMC så väljer man ett startnr på deras sida, gäller även andra serier.

Anmälan till tävlingar finns bla

MKR - Mellansvenska serien

NC - Norrlandscupen

SKCC - Sydsvenskans Kart Champions Cup

RMC - Rotax Max Challenge  Sverige

På tävling  ... exempel på hur det går till

Förarsammanträde

A. Definition: Förarsammanträdet är ett möte organiserat av tävlingsledaren för samtliga förare som är anmälda till tävlingen.

B. Målet för förarsammanträdet: att påminna förarna om eventuella ändringar i tidsschemat, säkerhetsförordningar, antingen generellt eller specifikt för banan samt annan viktigt information för deltagarna.

C. Tiden för förarsammanträdet ska anges i inbjudan. Tävlingen bör inledas med förarsammanträde men senast före tidskörning eller första kvalheatet. Extra möten kan organiseras om det anses nödvändigt.

D. Det är obligatoriskt för samtliga förare att delta vid förarsammanträdet. Frånvaro ska ge en sanktion enligt G 15.1 Tävlingsbestraffning. En (1) närvarolista ska signeras av förare.

Tävlingsmoment

Fair Race